A bábozás hasznossága gyermekünk lelki fejlődésében
A gyermek úgy tekint a bábra, és minden figurára, játékra, mintha élő lenne. A gyermek számára még nem alakult ki éles határ a valóság és a képzelet között, ezért a fantáziája segítségével megformálja a báb életét. Mivel a gyermek hozza létre, kelti életre a figurákat, olyan tulajdonságaik, igényeik, vágyaik, érzéseik vannak, úgy viselkednek, mint a gyermek maga. Így ha a gyermek agresszív szeretne lenni, mert dühös, akkor eljátszhatja, hogy a cápa megeszi a halat. Sokkal jobb, ha érzelmeit, indulatait eljátszhatja, mintha a negatív érzések belülről emésztenék vagy esetleg másokkal szemben élné ki. Mint minden játékban itt is megteremthetik a csodákat, a lehetetlen és mesés történéseket. A gyermek, ahogy kezeli és beszélteti a bábot, könnyebben kifejezi érzelmeit és indulatait, a báb tetteiért, csúnya szavaiért, rosszaságáért nem a gyermek a felelős.
A gyerekek szeretik az állatbábokat, mert ugyanolyan kiszolgáltatottnak, tehetetlennek vélik őket, mint önmagukat. Könnyebb belebújni egy állat bőrébe, könnyebb megfogadni a tanácsát, követni a példáját. Ráadásul a kis állatokkal szemben, ők nagynak, erősnek, okosnak érezhetik magukat.
A gyerekek tudják, hogy a bábok élettelen tárgyak, illetve hogy az emberek keltik életre őket. Ennek ellenére maximálisan beleélik magukat a kitalált helyzetbe. Annyira, hogy az sem zavarja őket, ha a nincs paraván, és a bábjátékos teste is látszik. A báb szavai, viselkedése erősebben hatnak a gyerekekre, mint a báb mögött álló ember beszéde, cselekvése. Ugyanakkor, ha a gyermek játszik, a paraván védelmet, láthatatlanságot nyújt, ezáltal feloldja a gátlásokat. Azonosul a bábbal, tehát úgy beszél és mozog, mintha a báb által megformált szereplő lenne. Ha van a gyermek játékának nézője, az azért előnyös különösen, mert a gyermek érzi és látja, hogy figyelnek rá, meghallgatják.
A jó bábjáték fejleszti a gyermek képzeletét, a figyelmét, az emlékezetét és gondolkodását. Pozitív hatással van a beszédkészségére, az érzelemvilágára, erkölcsére, önbizalmára. Mindemellett erősíti a biztonságérzetét, a szeretve vagyok érzését, a nyíltságát és bátorságát.
A bábjáték leegyszerűsíti a gyermek számára a valóságot. Szereplői nem bonyolult jellemek, egyértelműen jók vagy rosszak.
Tehát érdemes alkalmazni bábokat otthon, az óvodában, de akár az iskolában is.
Mittli Éva – pszichológus
Felhasznált irodalom:
Polcz Alain: Világjáték. Dinamikus játékdiagnosztika és játékterápia. Pont Kiadó, Budapest, 1999.
Székely Andrea: Bábjáték. A világ befogadásának elérhetősége. 3. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest, 2009.
Letöltés:
http://www.sulinet.hu/tanar/kompetenciateruletek/ovodai_neveles/dokumentumok/babjatek.pdf
http://www.kerekito.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=322%3Aa-babjatek-szemelyisegformalo-hatasa&catid=37%3Aolvasnivalok&Itemid=60
http://adattar.vmmi.org/fejezetek/120/04_a_bab_es_a_gyermek.pdf
http://puppet.homoludens.hu/node/28805