A tévézés hátrányairól, az olvasás előnyeiről 2.

Képek a televízióban és a fejünkben 2.

Szerdai cikkünkben Mittli Éva pszichológus felhívta figyelmünket a tévézés káros hatásaira az olvasás számos előnyével szemben. Ma a cikk folytatását olvashatjátok, melyben Éva hasznos tippekkel szolgál a téren, hogy miként szerettethetjük meg gyermekeinkkel az olvasást, hogy fedezhetjük fel az olvasás örömét! Lássuk hát:

A tévézés hátrányairól, az olvasás előnyeiről 2. Válasszunk érdekes olvasnivalót! A kötelező olvasmányok többsége tragikus történetet mutat be, ezt felnőttként könnyebben értjük meg és dolgozzuk fel. De a gyermekek jobban élvezik a happy enddel végződő történeteket.
Egy olvasni tanuló gyermek könyvében először a képek legyenek többségben, aztán szépen lassan, fokozatosan akár el is tűnhetnek az illusztrációk.
Egy kisiskolás még gyorsan elfárad, ekkor elkezd olvasás helyett találgatni, hogy mi is lehet egy-egy bonyolultabb leírt szó helyén. A versek, verses mesék a rímeken keresztül ezen segítenek túllendülni.
A képregények is hasznosak lehetnek, hiszen rövid tartalmas mondatokat tartalmaznak, a cselekmény érdekes és gyors, emellett a képek segítik a szövegértést. Ha különösen érdekli a képregény a gyermeket, saját maga is készíthet kedvenc történetéből egyet, saját rajzaival vagy internetről lementett képekkel illusztrálhatja a történetet.
Ha megvan még a gyerekkori diavetítőnk, akkor érdemes néha elővenni, hiszen a diavetítés is rendelkezik a képregények előnyös tulajdonságaival, és a felnőttek nosztalgiázhatnak is.
A naplóírásnak is több hasznos jellemzője van. Egyrészt a gyermek leírhatja gondolatait az őt ért pozitív és negatív élményekről egyaránt. Az írás a gondolkodásnál magasabb szintet képvisel az információfeldolgozásban, hiszen meg kell fogalmazni értelmesen egy gondolatot, le kell írni, és mint közmondásunk is mondja, „Írott szó nem vész el.”. Másrészt emlékkönyvnek is alkalmas lehet a napló, azaz tehet bele fényképeket, rajzokat a gyermek. Olvasmánynaplót is vezethet kedves történetekről, ez hasonló, mint a saját készítésű képregény.
A közös könyvtárlátogatás is kedvet adhat az olvasáshoz. Míg a felnőttek válogatnak az őket érdeklő részlegen, addig a gyerekek is választhatnak a nagy kínálatból. A könyvtár arra is jó, hogy ne vegyünk zsákbamacskát, hiszen beleolvashatunk egy-egy könyvbe, eldönthetjük, hogy tetszik-e, és szeretnénk-e elolvasni. Míg a könyvesboltban megvett könyvekkel kapcsolatban rájöhetünk, hogy nem is annyira jó, pedig kiadtunk rá több ezer forintot.

Kétségtelenül az egyik legfontosabb információforrásunk a televízió, így nem lehet teljesen kizárni az életünkből. De érdemes végiggondolni, hogy milyen műsort választunk, emlékszünk-e rá órák, esetleg napok múlva, vagy csupán bambulunk a készülék előtt, fel sem dolgozva az ott elhangzott információkat.

Mittli Éva – pszichológus