Hogyan előzzük meg a hisztit?
Ne mondj mindig nemet!
Gyermekek, amikor tanulja a világot, mindent kipróbál, megfog, megszagol, megízlel. Terelgetjük, igyekszünk a jóra tanítani, de hogyan legyen jó, ha először nem „rossz”!?
Meg kell tanítanunk nekik a „jó-rossz” közötti különbséget, miközben óvjuk a balesetektől, veszélyes helyzetektől.
Nagyon sokszor ez a „nehogy baj legyen”, a túlzott féltés, a mindenre „nem”-et mondás túlságosan korlátozza a gyermeket, és vagy nagyon alázatos, vagy dacos lesz.
Szükség van a tiltásra, de mikor?
A tiltás fázisai
Ha minden engedetlenségre egyformán reagálunk, csemeténk nem tud különbséget tenni a „nem szabad”, és a „TILOS”dolgok között.
Előbb-utóbb megszokja a „nemet” és már meg sem hallja.
Sok „nemet” kiválthatunk, ha egyezkedünk vele, így tanítjuk őt!
Elsősorban a hisztit előzhetjük meg, ha szólunk, pl: pár perc múlva, ha kész a rajz, el fogunk rakodni.
Így tud készülni babánk a tevékenység befejezésére, nem váratlan az számára, el sem hangzik a „nem”.
„NEM, mert nem illik!”
Azért nem szabad, mert nem való. Pl.: hazudni, szemtelennek lenni.
Ezekre, az engedetlenségekre határozottabban kell reagálni, más hangsúllyal, hangerővel.
Meg kellene tanulnunk a pozitív dolgokra reagálnunk, a jó viselkedést kiemelni, dicsérni, így a jót erősíthetjük a gyermek viselkedésében.
Pl: Milyen jó, hogy mindig őszinte vagy! (Ne hazudj!- helyett)
„NEM!”mert veszélyes!
Nagyon határozott jelzést kíván! Pl.: az ablakból kilógni.
HATÁROZOTT, TÁRGYILAGOS HANGGAL, a NEM helyett a TILOS kifejezéssel adhatunk súlyt mondandónknak.
Soha nem maradhat szó nélkül!
Nagyon fontos, hogy tudjunk egyébként NEMET is mondani, mert ugyan korlátokat állítunk, de így tanulja meg a gyermek, hogy mikor jó, és mikor rossz a viselkedése!
NEM Ő , HANEM A VISELKEDÉSE!
Recsek Anna Szilvia
Fejlesztő szaktanácsadó