Hogyan segítsük otthon gyermekünk fejlődését?
- Játékkal
- Verseljünk, meséljünk, mondókázzunk
- Rajzoljunk, mintázzunk
- Ismertessük meg a körülöttünk lévő világot (matematikai ismeretek is !)
- Mozogjunk, sétáljunk
- Vonjuk be az otthoni munkába, adjunk feladatott számára,legyen dolga.
A felsorolt tevékenységek tudatos megszervezése a Szülő, a felnőtt feladata.
Egymásra épülnek, keverednek, de ahhoz, hogy tudatosak lehessünk, külön-külön
szeretnék beszélni róluk.
A kisgyermek legfontosabb, és legfejlesztőbb tevékenysége a játék!
Az első, valódi játszótársa, a családban, és az óvodában is a FELNŐTT!
-A viselkedésünkkel, mi felnőttek mintát adunk!
Tőlünk „tanulja” meg, hogyan kell pld: köszönni.
Nem azért köszön, mert mondjuk, hogy illik, hanem mert mi köszönünk, látja-hallja tőlünk. SOKSZOR!
Nagyon fontos, hogy jó mintát adjunk! Mindig csak azt várhatjuk el gyermekeinktől, amit mi magunk is megteszünk, ha szépen beszélünk, Ő is így fog, ha figyelmesek, türelmesek vagyunk, ezt fogja megtanulni!
A gyerekek mintát tanulnak, ha rossz mintát mutatunk, azt is megtanulja!
-A felnőtt az első bevonható társ.
Mindig ott van, ahol a gyermek, óvja, vigyázza lépteit, segít a gyermekek közötti játékkapcsolat kialakulásában. Pl.: játszótér, baráti társaság.
A jó játékhoz elengedhetetlen:
HELY: Sokan azt gondolják, hogy a lurkóknak kell a saját szoba. Véleményem szerint, óvodáskor végéig, sokkal jobban szeretnek körülöttünk lenni, szükségük van a testi közelségünkre, figyelmünkre, és bármennyire is furcsa, de az általunk állított korlátokra is. (BIZTONSÁGOT AD)
A konyhán az asztal alatt is lehet jót játszani, amíg anya főz!
Úgy kell megválasztani a helyet, hogy a játék élvezhető legyen.
Ne a lakásban ugró labdázzunk.
IDŐ: Mondják, megvan mindennek az ideje! Egy jó játéknak is! Az idő több szempontból is lényeges. Kell, hogy kialakuljon a játék menete, addig kell játszani, amíg a gyermek meg nem „unja”. (amíg játszik, gyakorol. Pl. a fogócskánál a mozgása, a tájékozódási készsége, a gyorsasága, a szabálytanulása fejlődik! Az iskolába szükséges képességek, készségek fejlődnek!)
ESZKÖZ: Az eszközök, a játékok legfontosabb jellemzője az legyen, hogy mindig az életkorhoz illeszkedjen. Méretben, formában, anyagban egyaránt. Legyen célja, legyen vele mit tenni!
Soha ne feledjük, a legszebb, legdrágább játék sem ér semmit, ha nincs kivel játszani!
Jó játékot minden szülőnek!
Üdvözlettel: Recsek Anna (fejl. szaktan.)